Ontstaan G-Klasse.

    Een samenwerkingsovereenkomst tussen het toenmalige Daimler-Benz AG en Steyr-Daimler-Puch uit de Oostenrijkse stad Graz begin jaren zeventig, is uitgegroeid tot een uniek stukje autogeschiedenis. Het concept van de nieuwe terreinwagen was op zich al ongewoon: het model combineert een onovertroffen terreinvaardigheid met uitstekende rijeigenschappen op de weg en maximale veiligheid. 

    Oervader van alle SUV's.
    De Mercedes-Benz G-Klasse is al veertig jaar de maatstaf in het terreinwagen -segment en al twintig jaar lang biedt de AMG-variant een extra portie performance. Daarmee is de G-Klasse verreweg het langst bestaande personenwagenmodel uit de geschiedenis van Mercedes-Benz en de oervader van alle SUV's met de ster.

    De 'G' als luxe personenauto.
    In 1990 kwam Mercedes met de luxere versie van de G-Klasse (baumüster/type 463), die tevens als 'normale' personenwagen ingezet kan worden. Dit is de G-Klasse zoals we hem nu nog kennen. In alle jaren is er op wat kleine updates na nauwelijks wat gewijzigd aan het ontwerp van de G-Klasse. 

    Nog steeds is het model ongekend populair in alle uithoeken van de wereld. De robuustere maar minder luxe 'militaire uitvoering' heeft zijn carrière vervolgd als G-Klasse Pür/Professional; een eenvoudig en oerdegelijke G-Klasse zonder poespas.

    G-Klasse waardevast.
    Omdat de G-Klasse grotendeels met de hand wordt gebouwd (in Graz, Oostenrijk) en de vraag naar het model groot is, is de G-Klasse één van de meest waardevaste auto's.

    Leverancier van elf G-Klasses voor de KLM.
    In 2006 hebben wij elf nieuwe Mercedes-Benz G-Klasses geleverd aan de KLM. Deze G 270 CDI's worden door KLM ingezet als trekkracht voor loodzware aanhangers. De nieuwe G 270 CDI's vervangen de Mercedes-Benz 290 GD's die zo'n vijftien jaar dienst hebben gedaan. Vijf van deze 'veteranen' blijven overigens gewoon in dienst.

    G-Klasses ongeremd.
    De G-Klasses hebben een zware taak bij KLM Ground Services en KLM Engineering & Maintenance. Ze worden voornamelijk gebruikt om loodzware aggregaten te trekken die vliegtuigen voorzien van stroom of koeling tijdens het verblijf op Schiphol of onderdeel uitmaken van het startproces. "Deze units zijn tussen de 3 en de 6 ton zwaar". Ongeremd! Dus de G-Klasses moeten echt hard werken.


    Ontdaan van alle luxe.
    Bij onze zusteronderneming G-center zijn de G's ontdaan van alle luxe, kregen ze op verschillende plaatsen versterkingen en is de techniek aangepast op het specifieke gebruik. Bovendien werd elke auto voorzien van een 450 kilogram zware plaat om de tractie te verbeteren. G-center is per auto zo'n twee weken bezig geweest met de ombouw.


    Onderhoud G-Klasse bij de KLM.
    Het kleine onderhoud van deze 11 stuks G270 CDI doen wij ieder twee weken op het platform. Voor groot onderhoud en reparaties halen we de auto's naar onze werkplaatsen. Wij zijn nog steeds bijzonder trots op dit prachtige project.



     

    Waar bent u naar op zoek?