Kies uw product

19 januari 2015

Wijzigingen auto alarmsystemen 2015

Vanaf 2015 gelden er strengere regels op een SCM alarm
Nu autocriminelen een antwoord hebben gevonden op beveilingssytemen, is het tijd voor nieuwe maatregelen in de voortdurende strijd tussen de hun en de autobranche. Per 1 januari 2015 gelden er nieuwe SCM eisen met betrekking tot auto alarmsystemen.

Een van de belangrijkste veranderingen is dat de extra minuut (1) aangebrachte startonderbreking niet uitgeschakeld mag worden door middel van gebruik van het o/e canbus-systeem (meestal met behoudt van de originele afstandsbediening.

Dit houdt concreet in dat er een extra "eigen autorisatie" c.q. handeling vereist is om het voertuig te kunnen starten. Dit kan door een extra handzender, een transponder, een drive-kaart of een codesleutel; mede afhankelijk van het type auto. Hierdoor kunnen auto's waarbij bijvoorbeeld de o/e handzender gekopieerd of gestolen is niet zomaar gestart worden, ook niet door sabotage van het canbus-systeem. Voor voertuigvolg (Plus) is er een jammingdetectie toegevoegd, een extra startonderbreking die in werking treedt wanneer er geprobeerd wordt het systeem te jammen en/of te saboteren.

Ook zullen er vanuit de verzekeringswereld steeds hogere eisen gesteld gaan worden. Het is dan ook uitermate belangrijk exact te weten wat je polisvoorwaarden zijn om op de juiste wijze aan de verplichtingen te voldoen. Tegelijkertijd meerdere systemen aanschaffen zal ook steeds vaker nodig/vereist zijn. Buiten startonderbrekingen, alarmsystemen en GPS/GSM-volgsystemen zijn er sinds kort ook RF/GSM-peilsystemen mogelijk en soms in combinatie met een ander systeem vereist. Deze systemen hebben echter geen SCM goedkeuring, in een geldig SCM certificaat hiervoor kan niet worden voorzien.

Wat zijn de veranderingen voor installatie beveiligingssytemen?

Alarmsystemen
1. Er dient te allen tijde minimaal 1 blokkering te worden aangesloten!
2. Het systeem mag niet meer luisteren naar de DATA BUS van het voertuig! Extra handzender voor authorisatie na uitschakeling van het alarmsysteem. Deze dient binnen 15 seconden bedient te zijn, anders zal het syteem alsnog afgaan moeten gaan en de blokkering intact houden.
3. De benamingen klasse 2 en 3 zijn veranderd in:
     - Alarmsysteem                                                                was voorheen dus klasse 2
     - Alarmsysteem met hellingshoekdetectie                 was voorheen dus klasse 3 

Startonderbrekers
1. Er dient te allen tijde miminaal 1 blokkering te worden aangesloten!
2. Het systeem mag niet meer luisteren naar de DATA BUS van het voertuig
3. De benaming klasse 1 is veranderd in:
    - Startonderbreker                                                             was voorheen dus klasse 1

Voertuigvolgsystemen
1. Volgsystemen dienen te allen tijde voorzien te zijn van een jamming detectie welke een blokkering aanstuurt.
2. Als basis voor montage van een volgsysteem geldt minimaal een goedgekeurde startonderbreker.
3. De benamingen klasse 4 en 5 zijn veranderd in:
    -Voertuigvolgsyteem PLUS jammingdetectie               klasse 4 en 5 zijn meer aan te melden

Voor vragen over alarmsystemen, ook aanschaf en inbouw kun je contact opnemen met Patrick Eerdhuyzen (0297 - 33 00 11).

 


 

 


 

 

 

 

Meer nieuws...