Kies uw product

10 februari 2017

Met Mercedes 230GE in januari 2017 van Nederland naar IJsland.

 
Inspiratie
Een bezoek afgelopen juni aan IJsland inspireerde me om met mijn G in de winter naar dit prachtige eiland te gaan. Begin januari reed ik in mijn eentje naar Hirtshals , op de kop van Jutland. Daar scheepten de G (door Cor Millenaar zorgvuldig geprepareerd) en ik zich op zaterdag in op de wekelijkse ferry naar oost IJsland die onderweg Torshavn op de Faroer eilanden aandoet.

Ingehaald door de storm
Op de veerboot veel vracht (o.a. bouwmaterialen, nieuwe auto’s en koeltrailers vis) en een aantal reizigers met hun auto. Het vaarschema is sterk afhankelijk van het weer op de Noordelijke Atlantische Oceaan. Op mijn heenreis kwamen we op maandagmiddag in plaats van dinsdag ochtend aan. We voeren sneller om een storm te vermijden, uiteindelijk haalde de storm ons in. De 7,5 m hoge golven waren een belevenis: het schip bewoog alle kanten op, stoelen vielen om, gelukkig was ik totaal niet zeeziek.

Basic net als oudere G’s.
IJsland is voor mij een van de mooiste plekken op aarde. Prachtige landschappen, ruig gebied, rust, ruimte en hele vriendelijke en relaxte mensen. Ik had via de gym en het zwembad (ja warm vulkanisch water in alleen een buitenbad bij -12!) en de sauna al snel contact met de lokale bevolking. Het is er allemaal basic, en functioneel. Dat trekt mij trouwens ook zo in de wat oudere G’s aan. In Oost IJsland was het in de ruim twee weken die ik er was echt winter. De hoofdweg naar Reijkjavik was afgesloten door de sneeuw. De laatste dagen trad de dooi in.
 

Noorderlichtshow
Ik verbleef in een huisje bij een boerderij. Prachtige vergezichten, indrukwekkende wolkenpartijen en een paar keer een imponerende Noorderlichtshow. 30 stoere IJslandse paarden stonden naast het huisje. De dagen waren kort, maar door de sneeuwreflectie is de schemering langer. Het typisch grijze Nederlandse weer komt er veel minder vaak voor.
 

Spikes & Diff Locks
Met de G trok ik er veel op uit. Zij liet zich van haar beste kanten zien. Er liggen BF Goodrich All-Terrain T/A banden onder die uitstekend bevielen. De IJslanders rijden allemaal op spikes, in NL, D en DK mag je daar niet mee rijden. In hun prachtige dikke banden 4x4’s ’s scheurden me regelmatig voorbij. Mijn G heeft permanente 4 wielaandrijving, in combinatie met de banden reed ik zonder enig probleem over de soms zeer gladde, ijzige en soms stevig besneeuwde wegen. Soms waren de hellingen zo steil (vangrails zijn er schaars) dat ik naar beneden de terreinversnelling inschakelde. De diff locks heb ik een keer nodig gehad, in het donker reed ik vast in door sneeuw bedekte kuil, dat was snel opgelost. 
 

Mijn G in haar element
Na terugkeer in Denemarken ben ik naar Noorwegen gereden om een week met mijn vrouw te langlaufen. Daar was de G opnieuw in haar element op de steile besneeuwde bergwegen. Na 4000 km was ik begin februari weer thuis, had de G een dubbele carwash nodig en konden de 4 sneeuwketting ongebruikt opgeborgen worden.

Noot van de redactie;
Wij willen Jan Herman Meijer hartelijk bedanken voor zijn bijdrage aan “Relatie aan het woord”, altijd ťťn van ons best gelezen items. Hierdoor kunnen onze ruim 3000 relaties genieten van zijn passie voor de G-Klasse. Wil jij ook je passie voor je auto met ons delen? Dan horen wij dat graag. Bel of email onze Danja (receptie),



Meer nieuws...